Close
Szukaj
Close this search box.

Pokolenie Z na rynku pracy – charakterystyka nowej generacji pracowników

pokolenie z

Pokolenie Z – młodzi, gniewni, niestabilni? A może ciekawi, ambitni i przynoszący powiew świeżości do organizacji?

Na temat pokolenia Z narosło wiele mitów i mylnych skojarzeń. Ci młodzi ludzie kojarzeni są z nowymi technologiami, częstą zmianą pracy i wysokimi wymaganiami. 

Jak rzeczywiście postrzegają oni swoje miejsce pracy? Czy faktycznie jest to złe podejście… a może po prostu nowe, inne i dlatego tak łatwo krytykowane?

Baby boomers, pokolenie X, generacja Z i Y (milenialsi) – co oznaczają te nazwy pokoleń? 

Zarządzanie pracownikami wymaga rozumienia ich silnych i słabych stron, czynników motywacyjnych i aspektów, które sprawiają, że przywiązują się do firmy. Dzięki temu można zwiększyć ich produktywność, innowacyjność, poczucie szczęścia, a także zmniejszyć ilość rotacji, które dla firmy są ogromnym, dodatkowym kosztem.

Międzypokoleniowe zespoły mają możliwość realizowania projektu znacznie skuteczniej. Dlaczego? Każdy z nich posiada osobną perspektywę, dzięki której można zadbać o każdy detal projektu. 

Odpowiednie zarządzanie zespołem wymaga dużej wiedzy na temat charakterystyki każdego z nich. Na czym im zależy? Czego można po nich oczekiwać? Jakie mają znaczenie dla działu HR, lidera i atmosfery całego zespołu? 

W tym artykule skupiamy się przede wszystkim na Zetkach, aczkolwiek przygotowaliśmy dla Was także krótką charakterystykę poprzednich generacji. Omówmy te skomplikowane terminy w szybkim skrócie:

  • Pokolenie Baby Boomers – Urodzeni w latach 1946-1964. Jest to generacja powojennego wyżu demograficznego. Osoby urodzone w tym czasie przyjęły patriarchalny i zhierarchizowany model wychowania. Wierzą, że do sukcesu należy dojść ciężką pracą, a pozycja zawodowa ma przede wszystkim zapewniać bezpieczeństwo i stabilność finansową. Największą motywacją są dla nich pieniądze.
  • Pokolenie X – Urodzeni w latach 60′ i 70′ XX wieku. Są oni generacją PRL-u. Osoby urodzone w tym czasie cenią autorytety, poczucie obowiązku, ale także relacje twarzą w twarz. Internet jest dla nich przede wszystkim narzędziem do znajdywania informacji. Są ambitni i wierzą w hierarchie, więc ich motywacją jest dążenie do wysokiego stanowiska. 
  • Pokolenie Y (milenialsi) – Urodzeni w latach 1980 – 1995. Ta generacja wychowywała się w okresie rozwoju technologii i Internetu. Wychowali się oni z większym poczuciem wyjątkowości jednostki, z większym naciskiem na jakość życia, a nie zasoby materialne. Język angielski był u nich już podstawą przy dorastaniu, a tradycje mają dla nich już mniejsze znaczenie. Rozwój i zmiana są dla nich normą. W pracy motywacją dla nich jest samodzielność i elastyczność. 
  • Pokolenie Z – Urodzeni w latach 1995 – 2012. Jest to generacja wychowana w pełni scyfryzowanym społeczeństwie. Od urodzenia otoczeni nowoczesną technologią. Są pierwszym pokoleniem, które wkracza na rynek pracy, czując się lepiej w świecie online niż offline. Pokolenie Z to ludzie, którzy nie tylko cenią sobie samorozwój i niezależność, ale także atmosferę i dobre relacje. Ich motywacją stanowi własny dobrostan, zdrowie psychiczne i odpowiedni work-life balance. 

Pokolenie Z na rynku pracy

Większość przedstawicieli Pokolenia Z dorastała w trakcie globalnego kryzysu finansowego, m.in. gospodarczej zapaści w Stanach Zjednoczonych w 2008 r. W Polsce również nie był to dobry czas: wzrastające bezrobocie, rozwarstwienia społeczne czy kłopoty rodziców z awansem społecznym do klasy średniej lub wyższej.

Świat współczesny, globalizacja i przystąpienie do Unii Europejskiej otworzył przed nimi jednak możliwości, których poprzednie pokolenia nie miały. Osoby urodzone po 1995 są zwolennikami brania spraw we własne ręce, podejmowania inicjatyw i rozwijania swoich umiejętności. Lepszy dostęp do uczelni wyższych czy błyskawiczny rozwój internetowych platform edukacyjnych i szkoleniowych sprawił, że nabywanie nowych umiejętności to nie kwestia wielu lat pracy, ale dostępu do technologii i rozwoju. 

Czasy i dobrobyt, w którym się wychowali, pozwala im nie tylko na relaks i oglądanie seriali, ale także na skupieniu się na własnej karierze i samorealizacji. Przedstawiciele generacji Z często są bardzo aktywni w Social Mediach i chwalą się swoją ścieżką kariery, np. na platformie LinkedIn. Dzięki temu portal ten, stanowi świetną bazę rekrutacyjną. Jest tam pełno ambitnych i pasujących do kultury firmy młodych specjalistów, do których możesz odezwać się bezpośrednio poprzez stronę. 

Stereotypowa charakterystyka tej generacji zakłada, że rzadko zapuszczają korzenie w jednej firmie. Czy jest to kwestia lenistwa? Nie do końca. Wystarczy zapewnić im pewne niezbędne im w samorealizacji aspekty, a zostaną w jednej firmie na dłużej.

Charakterystyka nowego pokolenia – rozpuszczeni marzyciele czy twardzi realiści?

Zetki doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak szybko świat pędzi do przodu i jakie wymagania stawia przed młodymi osobami, dopiero zaczynającymi swoją przygodę na rynku pracy. Przedstawiciele gez Z uczą się dużo, szybko i z wielu źródeł. Rutyna zabija ich ambicje i chęć do pracy. 

Potrafią robić kilka rzeczy jednocześnie, a zdrowy balans między życiem zawodowym a prywatnym jest dla nich priorytetem. Jeśli w firmie czują się doceniani i mają miejsce na kreatywność i innowacyjność – czują, że mogą się rozwijać. Praca zdalna, workation czy wyjazd na drugi koniec świata, nie stanowi dla nich problemu, wręcz przeciwnie! Daje im niezależność, za którą odwdzięczają się ciężką pracą.

Warto pamiętać, że dla tej generacji ważne jest zdrowie psychiczne i indywidualizm. Cenią sobie szczerość i zadaniowość, możliwość pracy zdalnej, pracę w elastycznych godzinach oraz samorozwój. 

Jak dbać o dobre środowisko dla Zetek?

Pokolenie ludzi urodzonych po 1995 jest gotowe do trudnych i ambitnych zadań. Chcą oni poznać swoje możliwości i czuć, że wykorzystują swój potencjał w miejscu pracy. Jest to pokolenie młodych dorosłych, które ma w sobie siłę i energię, która dobrze ukierunkowana jest w stanie podnieść jakość Twojej firmy. 

Nie stanie się to jednak bez Twojego udziału. Co możesz zrobić, by wydobyć ich potencjał?

  • Spraw, by czuli się docenieni – Jednostkowe, indywidualne podejście Zetek sprawia, że lubią oni czuć, że coś jest ich zasługą. Pochwal ich za odpowiednie przygotowanie, działanie bądź wyniki, a będziesz mógł liczyć na to, że po odkryciu dobrego sposobu, będą go kontynuować. A może nawet jeszcze go udoskonalą?
  • Spraw, by czuli się częścią zespołu – Pokolenie Z traktuje pracę, jako ważną część swojego życia. Jest świadome ile czasu i życiowych zasobów na nie poświęca. Zależy mu na tym, aby spędzać je z ludźmi, wśród których czuje się zaakceptowany. Jest to generacja pracowników, która ceni sobie indywidualność, ale również zdrowe relacje. 
  • Mów do nich rzetelnie i zadaniowo – Coś się nie udało? A może da się to zrobić lepiej? Pokolenie internetowe, które wychowało się na grach, lubi pokonywać kolejne levele. Nie chodzi o to, by wypominać im błędy, ale o to, by feedback powiedział im wprost, co zrobili źle i jak mogą poprawić swoje wyniki poprzez inne metody działania.  
  • Daj im poczucie świeżości – Zetki wychowały się w szybko zmieniającym się środowisku. Nie lubią rutyny, a praca 8 godzin dziennie przy tej samej czynności brzmi dla nich jak katusze. Jeśli praca jest rutynowa, postaraj się wprowadzić nowości w innych aspektach. Na przykład: świętowanie jakiegoś dnia innym ubiorem, konkursy pracownicze czy tymczasowe zmiany w pomieszczeniu socjalnym. 
  • Pozwól im się rozwijać – Przedstawiciele gen Z lubią się uczyć. Jeśli możesz jakoś im pomóc w samorozwoju, zrób to! Jeśli nie masz możliwości oferowania im stałego dodatku rozwojowego, postaraj się o dbanie o nich w inny sposób. Stwórz biblioteczkę pracowniczą lub wykorzystaj newsletter, aby przypominać im o darmowych lub dofinansowanych szkoleniach i warsztatach.  
  • Zadbaj o poczucie stabilności – Dla pokolenia Z bardzo ważna jest odpowiednia płaca. Mają poczucie własnej wartości, swoich umiejętności i chcą być za to docenieni. Mimo że dużo przedstawicieli tego pokolenia mieszka z rodzicami, snują oni plany na własną przyszłość. Odkładają na mieszkania, iPhone’y czy wyjazdy za granicę. Jeśli nie oferujesz im Umowy o Pracę, upewnij się, że warunki pracy i tak zostały dobrze zdefiniowane.
  • Dodatkowe benefity – Zadbaj o to, czego Twoi pracownicy naprawdę oczekują. Wprowadź anonimową ankietę lub pudełko na sugestię i dowiedz się, czego naprawdę chcą. Może zamiast owocowych czwartków marzy im się porządny ekspres do kawy, aby pobudzić się po przyjeździe do biura? Są firmy, które oferują pracownikom masaż karku czy yogę ze szczeniakami. Nie bój się wyjść poza schemat!

Czy gen Z umie żyć i pracować bez Internetu?

Media społecznościowe to znaczna część życia tego pokolenia. Telefon jest narzędziem codziennego użytku, więc w przerwie lubią oni sprawdzić wiadomości na Facebooku czy przeczytać najnowsze posty. Zależy im na tym, by być w ciągłym kontakcie z innymi.

Dodatkowo, gdy pobierają aplikacje od razu wiedzą, jak się po niej poruszać i czują się tam często lepiej niż w świecie offline. Analogiczne sprzęty często stanowią dla nich zagadkę – nie w tym jak ich używać, ale PO CO ich używać, skoro są już znacznie lepsze rozwiązania? 

Czy dla pracodawcy są to jednak same minusy?

Badania potwierdzają, że dzięki globalizacji i rozwoju technologii jest to pokolenie otwarte na nowe otoczenie i inne punkty widzenia. Lepiej dostosowują się do nowych sytuacji i są otwarci na próbowanie nowych rozwiązań. 

Jaki jest to plus dla pracodawcy?

Zetka ma głowę pełną pomysłów i jest na bieżąco z najnowszymi rozwiązaniami. Zamiast podchodzić do ich pomysłów jako „rozwiązania dla leniwych” dowiedz się jak, dzięki ich pomysłom, możesz usprawnić pracę w swojej firmie. 

To pokolenie, może pomóc Ci przenieść część powtarzalnych i prostych czynność w sferę online. Tam większość zadań zostaje zautomatyzowana, a czas Twoich pracowników zaoszczędzony. Zetki lubią, gdy jest prościej i sprawniej, czy nie tego chcielibyśmy dla wszystkich swoich pracowników? 

Narzędzie, które usprawni Wam współpracę!

Dzięki rozwiązaniom online zamienisz uzupełnianie wydrukowanych wniosków urlopowych w 3 kliknięcia w telefonie. Żaden pracownik nie będzie musiał stresować się pytaniem o urlop czy planowaniem go nie wiedząc, czy nie pokrzyżuje planów innych współpracowników. Aktualny kalendarz urlopowy będzie zawsze pod ręką. 

Wszystkie wnioski i dokumenty pracownicze również mogą znajdować się w jednym miejscu. Pozwoli Ci to na pozbycie się opasłych segregatorów i zapewni porządek w dokumentacji. Pracownicy będą otrzymywać niezbędne dokumenty online, a dzięki przyciskowi „Zapoznałem/am się” będziesz miał pewność, że dokument nie tylko nie zawieruszył się po drodze, ale na pewno został przez nich otwarty. 

Aplikacja jest niesamowicie prosta w użyciu, więc niezależnie od tego, które pokolenie reprezentują Twoi pracownicy, zaczną z niej korzystać już pierwszego dnia. Posiada czytelny interfejs i proste skróty, dzięki którym każdy z łatwością znajdzie to, czego potrzebuje. 

HRnest panel pracownika

Świetnym dodatkiem są także przypomnienia, dzięki którym wszystkie najważniejsze sprawy jak terminy umów, badań czy szkoleń BHP będą zawsze załatwione na czas. W natłoku pracowniczych obowiązków i stosów papieru łatwo jest je przecież pominąć. 

Teraz, dzięki systemowi HRnest, możesz wprowadzić skuteczne rozwiązania, które usprawnią pracę niezależnie od stanowiska (i pokolenia!). Proste procesy HR to benefit, który docenią Twoi pracownicy już od pierwszego logowania.