Close

Jak poradzić sobie z recesją i… rozwinąć firmę?

Ostatnie lata nie rozpieszczają przedsiębiorców. Sytuacja gospodarcza na świecie staje się coraz bardziej niepewna, a każdy kolejny dzień jest kolejnym powodem do zmartwień. Jednak i w takich okolicznościach da się znaleźć pozytywy.

Kiedy na chwilę zmienimy perspektywę i przeanalizujemy sytuację na spokojnie, okazać się może, że kryzys to także duża szansa dla właścicieli biznesu. Przede wszystkim do zweryfikowania skuteczności swoich dotychczasowych działań.  Oprócz tego sytuacja niepewności pozwala także na większą odwagę w działaniu i podejmowanie inicjatyw, na które wcześniej nie było miejsca i czasu.

W tym poradniku przedstawimy Wam 5 działań, które Twoje firma może podjąć w każdej chwili, aby nie tylko przetrwać kryzys, lecz także stworzyć solidne fundamenty pod dalszy rozwój:

#1 Bądź liderem i szukaj liderów

Niestety, kryzys nie zapukał wyłącznie do Twoich drzwi. Twoi pracownicy również doświadczają teraz uczucia niepewności, mierząc się z chaosem wydarzeń, które dzieją się dookoła nich.

W końcu — wszyscy Twoi pracownicy są przede wszystkim ludźmi. Nawet jeżeli zapewniałeś_aś ich o tym, że nie utracą swoich stanowisk, prawdopodobnie mają oni w swoim otoczeniu bliskie osoby, które nie miały takiego szczęścia. Sytuacja kryzysu generuje dużo stresu zarówno na płaszczyźnie zawodowej, jak i osobistej. Twoim zadaniem jako lidera jest wsparcie Twojego zespołu i wzmacnianie poczucia wspólnoty w firmie.

Jak to zrobić? Być może nasza propozycja wyda Ci się nieco sprzeczna z intuicją, ale najlepszą receptą na niepewność jest: transparentność.

Transparentność w kryzysie

Wydawać się może, że kiedy media na całym świecie każdego dnia informują nas, o co raz to nowych tragediach, skandalach i nieszczęściach — nie warto dodatkowo dołować swoich pracowników negatywnymi informacjami o Twojej firmie.

Nic bardziej mylnego. Szczerość i transparentność to najlepsze 2 rzeczy, które możesz zaoferować Twojemu zespołowi w czasie kryzysu. Kiedy mówisz, jak rzeczywiście wygląda Wasza aktualna sytuacja, nie ryzykujesz przekazania pracownikom niemiłej niespodzianki, kiedy na naprawę sytuacji będzie już za późno.

Taka otwartość buduje zaufanie Twoich pracowników i daje poczucie bycia ważną częścią w całej strukturze firmy.

#2 Zarządzaj zwinnie

Chyba każdy z nas miał okazję poczuć, że w obecnych czasach nie ma nic pewnego. To podejście powinieneś również przenieść na zarządzanie firmą. W czasach kryzysu jeszcze ważniejsza staje się uważność na nowe trendy i zasady gry.

Jeżeli chcesz przeprowadzić firmę przez kryzys, a jednocześnie nie w smak Ci siedzenie jak mysz pod miotłą i czekanie na lepsze czasy — dostosuj się do tempa, w jakim zmienia się świat. W jaki sposób?

  1. Rozważ zmianę trybu pracy — pandemia COVID-19 dobitnie pokazała nam, jak duża liczba firm może świetnie sobie radzić bez codziennego widywania się w biurze. Przejście na hybrydowy bądź zdalny tryb pracy to okazja do oszczędności kosztów biurowych — ale nie tylko! Jak pokazują badania, pracownicy zdalni wykazują się takim samym, bądź wyższym, poziomem produktywności w 94% przypadków!
  2. Słuchaj swoich pracowników — nie ma lepszego momentu na uważne rozmowy z załogą niż kryzys. Być może wcześniej nie było czasu na uwzględnienie zmian proponowanych przez podwładnych od dłuższego czasu. Recesja to dobry moment na przyjrzenie się im uważnie i rozważenie ich wpływu na dalsze losy Waszej firmy.
  3. Nie bój się zrobić zwrotu — kryzys to również moment na podejmowanie odważnych biznesowo decyzji. Być może jakaś realizowana przez Was strategia nie przynosi oczekiwanych rezultatów? Jeżeli tak — czas stagnacji w gospodarce pozwoli Wam bez większych strat przeprowadzić zwrot ku lepszym rozwiązaniom.

#3 Stawiaj jasne cele

Chyba każdy przedsiębiorca na świecie słyszał pojęcia takie jak: „wizja”, „misja” i „wartości” firmy.

Każda z tych 3 rzeczy jest bardzo ważna i każda szanująca się firma powinna mieć opracowany zestaw powodów, które jej przyświecają.

Jednak w sytuacji kryzysu, kiedy wszystko zmienia się jak w kalejdoskopie, oprócz ogólnych założeń Waszych działań, jeszcze ważniejsze staje się zdefiniowanie celu.

Opracowując odpowiednie cele, jesteście w stanie lepiej poradzić sobie z wyzwaniami, które stawia przed Wami sytuacja kryzysowa. Co najważniejsze mogą one mieć bardzo krótki termin przydatności i być dostosowana do aktualnego otoczenia firmy.

Najważniejsze zadanie dla Ciebie jako lidera to przedstawienie Twoim pracownikom jasnego celu działania. Sprawi to, że cała firma stanie się skupiona na jednej rzeczy, a wspólne dążenie do jej osiągnięcia będzie wzmacniało morale. Może być to, np. ulepszenie jakichś funkcji w Waszym produkcie, usprawnienie pozyskiwania danych biznesowych, praca nad nową ofertą, etc. Każdy taki konkretny cel to najlepszy sposób na utrzymanie dobrej motywacji zespołu.

#4 Słuchaj klientów

W kryzysie sztuka uważnego słuchania jest ważniejsza niż kiedykolwiek. Twoi klienci także mierzą się z wyzwaniami i niepewnością.

Ostatnie badania przeprowadzone przez McKinsey & Company nie pozostawiają złudzeń: konsumenci są aż 2x bardziej pesymistycznie nastawieni do sytuacji ekonomicznej na świecie niż miało to miejsce w trakcie pandemii.

Od Ciebie zależy, jak się do tych obaw odniesiesz i czy wykorzystasz siłę empatii w rozmowach z Twoimi klientami. To również dobry czas na bardziej ogólną refleksję nad doświadczeniami, które Wasza firma zapewnia klientom:

Czy do tej pory wszystkie procesy związane ze sprzedażą, czy obsługą klienta działają prawidłowo?

A może klienci od dłuższego czasu narzekają na jakąś funkcję Waszego produktu?

Może nawet zgłaszali swoje propozycje rozwiązania problemu?

Porozmawiaj z działem obsługi klienta lub innymi pracownikami, którzy są blisko Waszych klientów i postaraj się sporządzić listę rzeczy, które warto usprawnić.

#5 Optymalizuj ile się da

Kreatywne podejście i otwartość na zmiany to cechy, które mogą uratować skórę firmy mierzącej się z kryzysem gospodarczym. Kiedy w 2020 r. pandemia uderzyła w przedsiębiorców, wiele firm zaczęła szukać alternatywnych rozwiązań, pozwalających utrzymać się im na rynku: od przeniesienia sprzedaży online, przez zmianę trybu pracy na zdalny, aż po całkowitą reorganizację dotychczasowej oferty.

Jakie obszary w firmie możesz zoptymalizować?

Zmiana dotychczasowej oferty

Oczywiście nie ma tutaj jednego, idealnego rozwiązania. Każda zmiana w sposobie działania firmy musi być wprowadzana w rozsądny sposób, z uwzględnieniem nie tylko obecnych wyzwań. Chcąc podjąć rozważną decyzję, musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, jaką wartość będą miały obecnie wprowadzane zmiany po dłuższym czasie, kiedy sytuacja po raz kolejny ulegnie zmianie.

Zanim jednak zdecydujesz się na rewolucję w Waszej ofercie — upewnij się, że pozostałe obszary funkcjonowania Waszej firmy działają prawidłowo.

Kontroluj sytuację finansową

Przede wszystkim: poświęć sporo uwagi firmowym finansom. Musisz wiedzieć, czy Wasza sytuacja finansowa pozwala Wam na odważne działania, czy lepiej nie podejmować ryzyka i spokojnie poczekać na lepsze czasy.

Oprócz tego jasno wytycz finansową granicę, po której przekroczeniu musicie mocno zacisnąć pasa. Da Ci to lepszy ogląd na sytuację i pomoże zapanować nad emocjami w trakcie podejmowania kolejnych decyzji.

Przyjrzyj się również kosztom w firmie. Sprawdź, w których miejscach można ograniczyć wydatki i zoptymalizować dystrybucję miesięcznego budżetu.

Nie trać czasu na nieskuteczny marketing

Kiedy przychodzi kryzys, motywacja do zakupów drastycznie spada. Wtedy dobry marketing staje się jeszcze ważniejszy. Tylko co oznacza „dobry marketing”?

W dużym uproszczeniu: dobry marketing = skuteczny marketing.

Jeżeli widzisz, że któreś z działań marketingowych w firmie nie przynoszą oczekiwanych rezultatów — nie czekaj na dalszy rozwój sytuacji, ale przyjrzyj się im jak najszybciej, aby znaleźć przyczynę braku skuteczności.

Kryzys to okazja do przeanalizowania Waszej strategii marketingowej.  Czy macie pewność, że wszystkie jej elementy są spójne? A może w jakimś miejscu brakuje elementu, który zwiększyłby poziom sprzedaży?

Ułatwiaj codzienne obowiązki

„Czas to pieniądz” jest aktualne zawsze — ale w kryzysie przysłowie to nabiera jeszcze silniejszej mocy. Jako manager czy właściciel, chcący przeprowadzić firmę przez kryzys z podniesionym czołem, nie możesz pozwalać sobie na marnotrawstwo czasu. A nic tak go nie marnuje, jak wykonywanie żmudnych, powtarzalnych czynności związanych z administracją firmy.

Rozwiązaniem może być tutaj nowoczesna technologia, która pozwoli zautomatyzować pracę Twoją i całej reszty zespołu. Mowa tutaj o, np.

Takie narzędzia to wygodny sposób na odzyskanie znacznej ilości czasu, który można poświęcić na sprawy naprawdę ważne w czasie kryzysu gospodarczego. Wiele z aplikacji posiada także wbudowane systemy automatycznego tworzenia raportów, które dodatkowo uproszczą zdobycie pełnego obrazu sytuacji Twojej firmy w zmieniającym się otoczeniu.

5 kroków do rozwoju firmy mimo kryzysu

Chcielibyśmy, abyś po przeczytaniu tego tekstu, był_a w gotowości do podjęcia konkretnych działań, poprawiających funkcjonowanie Twojej firmy i rozwój jej, nawet pomimo trudnej sytuacji gospodarczej.

Nie jesteśmy w stanie napisać szczegółowego poradnika dla każdej firmy, jednak te 4 zadania to bardzo dobry początek i (mamy nadzieję) inspiracja do dalszego działania:

  1. Przyjrzyj się samopoczuciu Twoich pracowników i zaoferuj pomocną dłoń
  2. Bądź uważny_a na zmieniające się otoczenie
  3. Uważnie słuchaj głosu klientów
  4. Stawiaj jasne cele sobie i pracownikom
  5. Szukaj możliwości optymalizacji działania firmy

Każdy kryzys to przełom dla firmy. Czas dużych zmian i odważnych działań — z nie zawsze pozytywnym zakończeniem. Jednak negatywnych skutków recesji da się uniknąć. Staraj się uważnie przyglądać lekcjom, które przynosi Ci niepewna sytuacja i wdrażaj je w życie. Następnie powtórz ten proces tyle razy, ile jest to potrzebne 😉

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.