Coraz więcej firm poświęca uwagę zjawisku znanemu jako Employee Experience (EX). Nic dziwnego – staje się ono jednym z najważniejszych obszarów działań HR. Employee Experience to suma wszystkich doświadczeń pracownika związanych z daną firmą – począwszy od pierwszego kontaktu, kiedy pracownik jest dopiero potencjalnie zainteresowany pracą w danym miejscu, aż po zakończenie współpracy – a nawet dłużej.
Employee Experience nie ogranicza się jedynie to odczuć jednego pracownika, jest to także dbanie o relacje i pozytywną komunikację wewnętrzną, która buduje świadomość i odbiór marki.
Dowiedz się, jak dbać o samopoczucie pracowników, o przyjazny klimat w pracy, zapewnij sobie lojalność i zaangażowanie podopiecznych względem wspólnie ustalonego, jednego celu.
Employee Experience na co zwrócić uwagę?
Pracodawcy zaczynają walczyć o uwagę pracowników na różne sposoby. Coraz częściej okazuje się, że odpowiednia wypłata nie wystarcza, żeby zrekrutować najatrakcyjniejszych kandydatów.
Działy HR muszą także coraz więcej uwagi poświęcać utrzymaniu obecnych pracowników. Młodzi ludzie, chętniej i częściej, niż poprzednie pokolenie zmieniają miejsce pracy. Należy więc, nie tylko zdobyć podwładnego, ale też zadbać, by był zmotywowany, zaangażowany i miał jak najlepsze zdanie o naszej marce.
Wrażenia obecnych i byłych pracowników mają także ogromny wpływ na opinie klientów o firmie. Jak pokazują badania Gallupa podwładni z pozytywnymi doświadczeniami bardziej angażują się w pracę, lepiej dbają o poziom bezpieczeństwa, a także o dobre relacje z klientami – wpływa to na organiczny rozwój firmy.
Na Employee Experience składa się cała kultura danej organizacji, środowisko pracy czy benefity jakie oferuje pracownikom. Opinie pracowników mają wpływ na to, jak firma jest postrzegana na zewnątrz jako marka. Dlatego warto być w stałym kontakcie z podwładnymi – znać ich szczere przekonania na nasz temat. To zadanie nie tylko dla działu HR, ale dla całej firmy.
Co tak naprawdę znajduje się w Employee Experience?
Przedstawienia poszczególnych elementów składających się na całość employee experience znajdziesz na wielu stronach internetowych. Często są to infografiki pokazują cały cykl pracy podwładnego i działania jakie można podjąć, aby doświadczenia te były pozytywne.
Jak możesz zobaczyć na wykresie powyżej, EX składa się z całego wachlarzu różnych działań – które Ty również możesz usprawnić! Poza wcześniej opisanym przyciągnięciem do branży, istotne jest, aby nastawić pracownika na pełną rozwoju przyszłość, którą może zyskać dzięki Twojej firmie.
Powinieneś przede wszystkim, skupić się na zachęcaniu pracownika do rozwoju, wzmacnianiu jego mocnych stron i wsparciu w osiąganiu celów, aby jego zalety i zdobyte umiejętności ciągnęły go prosto do obranego wcześniej celu. Pracownik musi mieć wrażenie nie tylko, że zna i wywiązuje się ze swoich obowiązków, ale także że wykonuje je dobrze – jest docenianym i niezbędnym trybikiem w całej współgrającej maszynie, którą jest Twoja firma.
Należy pamiętać jednak, że nie jest on postrzegany tylko jako pracownik – warto pokazać mu, że szanujemy także jego prywatne życie i stawiamy na zdrowy work-life balance.
Gdy nadejdzie jednak czas rozstania, warto zachować zbudowany w trakcie pracy, wzajemny szacunek. Prawidłowy offboarding nie składa się tylko z podziękowania za współpracę i pogratulowania zdobytych u nas umiejętności. Warto także ze szczerym zainteresowaniem zebrać feedback, który pomoże nam w udoskonaleniu wprowadzania prawidłowego Employee Experience w naszej firmie.
Jak w kreowaniu Employee Experience pomaga HRnest?
Jednym z najważniejszych elementów doświadczeń pracownika, poza przejrzystymi celami oraz dobrą komunikacją, jest dostęp do nowoczesnych narzędzi. Możliwość korzystania z elektronicznego systemu obiegu dokumentów sprawia, że pracownikowi łatwiej odnaleźć się w sposobie zorganizowania pracy w firmie. Stały dostęp do akt pracowniczych gwarantuje także transparentność i rosnące zaufanie do przedsiębiorstwa. W aplikacji HRnest jest możliwość rozpisania także kompetencji i nabytych umiejętności pracownika.
Składanie elektronicznie wniosków urlopowych czy ewidencjonowanie czasu pracy za pomocą paru kliknięć na telefonie nie tylko pokaże pracownikowi, że jesteście nowoczesną rozwijającą się firmą, ale… Pomoże zaoszczędzić mu czas oraz nerwy związane z tymi procesami. Usprawni jego funkcjonowanie w pracy i nie będzie wymagać od niego także często stresującej komunikacji wewnętrznej – rozmowy z przełożonym.
Za pomocą aplikacji można również podzielić pracę podopiecznego na konkretne zadania. Tryb projektów pomoże pracownikowi w wyznaczeniu konkretnych celów, ułatwi zarządzanie czasem oraz monitorowanie jego sukcesów oraz należnych mu za nie gratyfikacji.
HRnest pomoże także w uporządkowaniu kalendarza pracownika, który podsumuje wszystkie niezbędne elementy – w tym nawet delegację krajowe czy zagraniczne. Nie tylko otrzyma powiadomienia dotyczące wyjazdu czy niezbędne dane, ale będzie mógł również rozliczyć wszystkie koszty, które pojawiły się w związku z podróżą.
Wszystkie zebrane pliki oraz dokumenty, które niezbędne są do offboardingu pracownika wygenerujesz również w naszym systemie. Jest to przejrzyste i usprawniające narzędzie dla pracownika, ale również właściciela i księgowych firmy.
Trzeba pamiętać, że zarządzanie Employee Experience wymaga regularnych starań i inwestowania w rozwój kultury firmy. Każdy e-mail do kandydata, każda rozmowa z obecnym podwładnym i sposób, w jaki każdy pracownik odejdzie z naszej firmy, będą miały wpływ na opinie dotyczące naszej firmy. Na szczęście w dużej mierze to od nas zależy, jak zadbamy o komfort i rozwój podopiecznego oraz jak postrzegana będzie dzięki temu nasza firma.