Close
Szukaj
Close this search box.

8 książek, które ułatwią skalowanie Twojej firmy

Jedną z najbardziej skutecznych metod rozsądnego prowadzeniu biznesu jest nieustanne poszerzanie swojej wiedzy z zakresu zarządzania firmą i zespołem. Podobnie rzecz ma się w przypadku firm, dla których ważne jest skalowanie swoich produktów czy usług

Przygotowaliśmy dla Ciebie 8 książek, które warto przeczytać, jeżeli planujesz skalowanie swojej firmy. Będą one drogowskazem dla Ciebie i Twoich pracowników przez cały okres wspólnego rozwoju Waszych produktów czy usług.

„Scaling Up. Dlaczego niektóre firmy odnoszą sukces, a inne nie?”

Absolutny must-read dla każdej osoby, która skaluje swój biznes. Verne Harnish – autor książki – to ekspert skalowania firm współpracujący z niezliczoną (i stale powiększającą się) liczbą przedsiębiorstw na całym świecie. Za sobą ma ponad 40 lat doświadczenia w coachingu właścicieli biznesu.

Założyciel szanowanej na całym świecie Enterpreneurs’ Organization (EO), zrzeszającej w swoich szeregach ponad 16,000 członków z całego świata.

W swojej książce dzieli się narzędziami rozwoju firmy stosowanymi przez największych gigantów zarządzania. Wszystkie techniki, których będziecie mogli nauczyć się z tej książki zostały sprawdzone przez ostatnie 3 dekady na dziesiątkach tysięcy organizacji z każdego możliwego rynku.

Scaling Up. Dlaczego niektóre firmy odnoszą sukces, a inne nie?

Niech nie peszą Cię te duże liczby – narzędzia, które poznasz w książce Vernego Harnisha możesz zastosować w organizacji każdej wielkości. Co więcej – konstrukcja książki zakłada zaangażowanie w skalowanie wszystkich członków Twojej załogi. Postępując według kroków opisanych w książce, wyposażysz każdą osobę w niezbędny zestaw wiedzy i narzędzi, który ukierunkuje Was w kierunku szybkiego wzrostu.

„Metoda Lean Startup. Wykorzystaj innowacyjne narzędzia i stwórz firmę, która zdobędzie rynek”

Książka, którą każda nowa osoba w teamie HRnest dostaje do przeczytania jako jeden z pierwszych kroków onboardingu.

Prawdziwa biblia dla firm z branży IT oraz pozycja coraz bardziej zyskująca na popularności także w innych branżach. Nic w tym dziwnego – wiedza zawarta w książce Erica Riesa jest niezwykle uniwersalna.

Metodologię lean można bowiem w zadziwiająco elastyczny sposób dopasowywać do specyfiki działania Twojej firmy, Waszego rynku czy branży. To idealna pozycja dla młodych lub niewielkich firm, które dopiero zaczynają stawiać pierwsze, odważniejsze kroki w kierunku skalowania swojej siły rażenia.

Metoda Lean Startup. Wykorzystaj innowacyjne narzędzia i stwórz firmę, która zdobędzie rynek

Najważniejszą lekcją, którą wyciągniesz z tej książki będzie: zawsze potwierdzaj swoje przypuszczenia.

Stawianie hipotez to chleb powszedni każdej osoby prowadzącej swój biznes. Zdecydowanie mniejsza grupa podchodzi metodycznie do swoich przypuszczeń. Szukając idealnego modelu biznesowego dla siebie, musisz być skrupulatny niczym naukowiec, szukający nowego odkrycia. Nieustanne testy, research, obdzwanianie znajomych i rozmowy o Waszych pomysłach – to wszystko bardzo ważna część procesu tworzenia firmy przynoszącej stabilny dochód – a więc, gotowej na skalowanie.

„Od dobrego do wielkiego. Czynniki trwałego rozwoju i zwycięstwa firm”

Jim Collins – umieszczony na liście 100 Największych Umysłów Biznesu Forbesa. Prawdziwa legenda w dziedzinie dynamicznego rozwoju biznesu.

W książce „Od dobrego do wielkiego” znajdziesz odpowiedź na wiele pytań związanych z rozwojem biznesu. Jednak najbardziej kluczowym jest:

„Jak zamienić Twoją firmę z dobrej w świetną?”

Najciekawszym naszym zdaniem konceptem poruszanym przez Collinsa jest porównanie „świetnej” firmy z… jeżem!

Od dobrego do wielkiego. Czynniki trwałego rozwoju i zwycięstwa firm

Kto powiedział, że Twoja firma musi koniecznie zostać „gazelą biznesu”? Równie dobrze może zostać jeżem – i może okazać się to dla niej znacznie bardziej opłacalne… Już tłumaczymy, dlaczego.

Jeżeli królem dżungli jest lew – królem lasu z pewnością jest jeż! Lisy, sarny czy dziki nie są w stanie dorównać jeżom w 1 aspekcie, który zapewnia im przetrwanie.

Zapewne udało Ci się w swoim życiu spotkać jakiegoś jeża. Pamiętasz, co dzieje się, kiedy jeż się przestraszy? Zamienia się w nastroszoną kolcami kulkę, uniemożliwiając tym samym atak drapieżników.

Dokładnie taki sam sekret tkwi w tworzeniu firmy będącej w stanie przetrwać różne okoliczności. W książce Jima Collinsa znajdziesz szereg porad, jak sprawić, aby Twoja firma odnalazła swoją drogę do przeistoczenia się w nietykalnego jeża. Okazuje się, że aby to się stało, wystarczy znaleźć odpowiedzi na 3 pytania. Jakie? Tego dowiecie się, czytając książkę Good to Great.

„Change to Strange: Create a Great Organization by Building a Strange Workforce”

Budowanie zespołu – jedno z najważniejszych (a jednocześnie najbardziej niedopracowanych) zadań w firmie, która dąży do skalowania. 

Cała książka odpowiada na pytania związane z budowaniem zespołu, który – podobnie jak Ty – jest zakręcony na punkcie dostarczania wartościowych produktów i usług swoim klientom. Korzystając z porad autora, odkryjesz unikalną propozycję wartości Twojej firmy oraz siły, które sprawiają, że Twoja organizacja jest… dziwna!

Dziwna – czyli unikalna. A oryginalność w gąszczu konkurencji to wartość, którą jako właściciel firmy musisz strzec jak oka w głowie.

Change to Strange: Create a Great Organization by Building a Strange Workforce

Książka zawiera również mnóstwo niezwykle cennych przemyśleń i wniosków z obszaru HR i zarządzania zespołem. Jeżeli jesteś na etapie skalowania swojego zespołu i chcesz stworzyć dla Was absolutnie wyjątkową kulturę organizacji – książka Change to Strange na pewno Ci w tym pomoże!

„First, Break All the Rules: What the World’s Greatest Managers Do Differently”

Zarządzając skalującą się firmą masz przed sobą wiele wyzwań. Jednym z najtrudniejszych będzie szybkie skalowanie zespołu.

Daniel M. Cable w swojej książce przedstawia sposób, który nie tylko wyróżni Waszą firmę na rynku konsumentów – zrobi z Was również gwiazdę na rynku pracodawców!

Książka „First, break all the rules” autorstwa Marcusa Buckinghama i Curta Coffmana to idealna pozycja dla wszystkich team leaderów, managerów czy kierowników, którzy chcieliby zwiększyć poziom swoich umiejętności z obszaru zarządzania ludźmi. Z książki dowiesz się przede wszystkim:

First, Break All the Rules: What the World's Greatest Managers Do Differently
  • Dlaczego utrzymanie utalentowanego pracownika jest bardziej rozsądne niż nieustanne prowadzenie rekrutacji?
  • Jak skutecznie rozwijać umiejętności pracowników?
  • Dlaczego mikrozarządzanie to bardzo zła taktyka?
  • Jaką dokładnie rolę pełni w firmie dobry manager?

Rozwijanie zespołu to nie tylko poszukiwanie nowych pracowników. To bardzo rozbudowany proces i jedno z największych wyzwań, przed którymi stają organizacje planujące proces skalowania.

„First, break all the rules” wyposaży Cię w zestaw konkretnych narzędzi i taktyk, stosowanych przez najlepszych managerów na całym świecie. Dzięki nim zwiększysz efektywność swojego zespołu, przygotujesz go na dalszy proces rozwoju oraz utrzymasz najbardziej utalentowanych pracowników w szeregach firmy.

„Who: The A Method for Hiring”

Książka “Who…” zapozna Cię z niezwykle skutecznym i łatwym do wdrożenia frameworkiem zatrudniania najlepszych kandydatów z rynku pracy (tzw. A-players). Proces poszukiwania nowego, idealnego dla Twojej organizacji pracownika został opisany w formie przejrzystego poradnika, który krok po kroku zdradza Ci, jak skutecznie prowadzić rozmowy kwalifikacyjne i wyciągać 100% z każdej z nich.

Najważniejszymi 2 konceptami opisanymi w książce są:

  • Job Scorecard (nazwany przez nas Kartą Wyzwań Idealnego Pracownika – KWIK)
  • Rozmowa kwalifikacyjna metodą Topgrading
Who: The A Method for Hiring

W naszym cyklu o rekrutacji do skalującej się firmy znajdziesz więcej informacji na temat obu tych narzędzi.

Bardzo dobra propozycja zarówno dla właścicieli firm, managerów, jak i specjalistów HR oraz HR Business Partnerów. Jeżeli Twoja firma zamierza powiększać się o kolejne osoby w zespole – „Who” to pozycja obowiązkowa!

„Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies”

Kolejna pozycja niezrównanego Jima Collinsa – tym razem w towarzystwie Jerry’ego Porrasa.

W książce „Build to last” autorzy omawiają wyniki ankiety przeprowadzonej wśród setek właścicieli firm, które świetnie radziły sobie w tamtym czasie. Z materiału zebranego w trakcie badań, autorzy stworzyli listę 18 najbardziej wizjonerskich firm, które następnie zanalizowali wzdłuż i wszerz, porównując je z ich mniej wizjonerską konkurencją.

Autorzy starali się znaleźć odpowiedź na pytanie o powód, dzięki któremu firmom tym udało się przetrwać przez całe dekady (a nawet cały wiek!). W książce omawiane są poszczególne wnioski z poszukwań Collinsa i Jerry’ego. Najbardziej zaskakujące 3 lekcje dla właścicieli firm to:

Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies
  1. Nie potrzebujesz wielkich idei żeby stworzy wielką firmę.
  2. Bez silnego kręgosłupa moralnego w firmie, nigdy nie zostaniecie wizjonerami.
  3. Wizjonerskie firmy mają w sobie coś z sekty.

Jeżeli ciekawi Cię, w jaki sposób autorzy doszli do takich wniosków – koniecznie sprawdź książkę „Built to Last”. Gorąco polecamy ją także firmom, które swoimi wartościami chcą zmieniać świat na lepsze. I właśnie ten powód uczynić motorem swojego skalowania. Ten poradnik na pewno pomoże Wam w zrobieniu pierwszych kroków na drodze do sukcesu.

„Traction: How Any Startup Can Achieve Explosive Customer Growth”

Ostatnia pozycja różni się nieco od pozostałych – przeznaczona jest bowiem (w głównej mierze) dla właścicieli startupów, a więc – młodych firm, których produkty czy usługi dopiero przedzierają się do powszechnej świadomości.

To przekrojowy drogowskaz planowania strategii marketingowej dla firm planujących skalowanie, dzięki której Twoja firma szybciej osiągnie tytułową „trakcję” – stan, w którym wzrost Twojej firmy staje się widoczny, regularny i intensywny.

Weinberg omawia szczegółowo szerokie spektrum kanałów marketingowych: od klasycznych działań marketingowych, takich jak udział w eventach czy wysyłanie notek prasowych – aż do nowoczesnych technik z obszaru digital marketingu czy marketingu wirusowego.

Traction: How Any Startup Can Achieve Explosive Customer Growth

Co najważniejsze – autor skupia się w swojej książce przede wszystkim na perspektywie właściciela młodej firmy. Najczęściej to właściciel odpowiedzialny jest za marketing swojego produktu czy usługi. „Traction” pomaga odnaleźć się w dość rozległym i skomplikowanym świecie narzędzi marketingu. Ponadto, wyposaża właściciela firmy w wiedzę, który kanał komunikacji z klientami będzie dla niego najkorzystniejszy.

Jako właściciel firmy, możesz czuć się przytłoczony ilością wiedzy, która wymagana jest o prowadzenia firmy. Prawdopodobnie, aby zostać specem w każdej z tych dziedzin, musiałbyś spędzić pół życia na uniwersytecie.

Na szczęście nikt nie wymaga od Ciebie bycia alfą i omegą! Książki biznesowe, poradniki i kursy to bardzo dobre źródło wiedzy, którą możesz przyswajać w dowolnym dla siebie momencie. Mamy nadzieję, że te 8 książek dla skalujących się firm pozwolą Ci zdobyć odpowiednią porcję wiedzy, która rozpędzi Twoją firmę w kierunku szybkiego wzrostu!

Z HRnest firmy mają więcej czasu na rozwój.

Średnio przybywa 20 nowych osób w ciągu pierwszego roku!