Skalowanie biznesu to niezwykle ekscytujący proces. Ale i dużo ciężkiej pracy. Na różnych blogach znajdziesz setki tekstów, które radzą Ci, jak dobrze skalować firmę. Również zasoby internetowych księgarni pękają w szwach od poradników efektywnego rozwoju biznesu.
Potężna ilość informacji może przytłoczyć i spowodować efekt odwrotny do zamierzonego. Zamiast ruszyć z kopyta po osiąganie nowych celów, możesz stanąć sparaliżowany_a, w obawie o zrobienie choćby jednego kroku w przód.
Dlatego w tym poradniku skupimy się na 4 prostych działaniach, które możesz wykonać od razu, kiedy masz przed sobą skalowanie Twojej firmy:
- omówienie strategii firmy,
- opracowanie firmowego „motywu przewodniego” na kolejny kwartał,
- rozpoczęcie nawyku codziennych narad zespołu, tzw. Daily huddle
- podzielenie się ekscytacją na myśl o skalowaniu z całym zespołem.
Mamy nadzieję, że pomogą Ci one oswoić się z – być może – lekko onieśmielającą perspektywą szybkiego wzrostu Twojej firmy i nabrać rozpędu przed przejściem do bardziej poważnych zadań.
Przedyskutuj strategię firmy
Wbrew coraz bardziej popularnym trendom – regularne spotkania z Twoim teamem to nie strata czasu.
Jeżeli udało się Wam już zaplanować strategię działania Waszej firmy – to świetnie! Jeżeli jednak ten etap jeszcze przed Wami – zachęcamy najpierw do zapoznania się z naszą serią tekstów o planowaniu strategii dla skalującej się firmy.
Pamiętaj, że samo stworzenie strategii to połowa sukcesu. Cała sztuka szybkiego rozwoju firmy to regularne przyglądanie się Waszym założeniom i – w razie potrzeby – wprowadzanie poprawek. Każdego dnia uczycie się czegoś nowego o Waszej branży, rynku, na którym działacie i o Waszych klientach. Wszystkie te informacje możecie wykorzystać do napędzania wzrostu firmy.
Sztywne plany rzadko kiedy udaje się zrealizować w 100%. Traktując strategię jako nienaruszalny dekalog, narażacie się na krótkowzroczność biznesową i działanie wbrew nowym trendom, kształtującym się na Waszym rynku. Tylko dzięki regularnym wprowadzaniu poprawek, Wasza strategia ma szansę na sukces.
Zamiast więc stresować się, czy uda Wam się osiągnąć każdy cel opisany w strategii – traktujcie ją jako drogowskaz do dalszych działań i pole do dyskusji.
Organizuj regularne spotkania, w trakcie których będziecie mogli omówić najważniejsze postępy realizacji Waszych planów. Będzie to także dobra okazja do przedstawienia nowych wyzwań i przeszkód stojących na drodze do rozwoju firmy.
Kto może wziąć udział w takich spotkaniach?
Wszystko zależy od tego, jak duża jest Twoja organizacja i jaką filozofią jej prowadzenia się kierujesz.
W mniejszych firmach w takim spotkaniu może uczestniczyć cały zespół. Nie będzie to stanowiło większego wyzwania logistycznego.
Kiedy jednak Twoja firma liczy sobie już kilkadziesiąt osób i zorganizowanie spotkań z całą załogą zajęłoby Ci cały tydzień – być może wystarczy zaprosić na nie kilka osób z kadry managerskiej. Będą oni głosem swoich działów i przekażą Ci najważniejsze wnioski omówione ze swoim zespołem.
Tworząc przestrzeń dla pracowników do wspólnego dzielenia się wnioskami z Waszych działań, tworzysz sobie solidne podwaliny pod osiągnięcie sukcesu Waszej firmy.
Sformułuj kwartalny motyw przewodni
Wybierz jeden mierzalny cel, którego osiągnięcie pomoże pozbyć się konkretnej przeszkody stojącej Wam na drodze do szybkiego wzrostu – niech będzie to coś, co śni Ci się po nocach! Przedstaw go swojej załodze i poproś ich o skupienie się na jego osiągnięciu w perspektywie następnych kilku tygodni.
Przykładowymi motywami przewodnimi mogą być:
- „Pokażmy się” – zwiększenie liczby reklam Waszych produktów lub usług w przestrzeni publicznej o 15%.
- „Łączyć, nie dzielić” – zwiększenie szybkości wdrażania kolejnych zmian w Waszym produkcie o połowę.
- „Pokaż im drogę” – stworzenie dobrego lejka sprzedażowego, zawierającego różne formy kontaktu klientów z marką.
Niech będzie to Wasz własny motyw przewodni, organizujący pracę całej firmy wokół jednego tematu. Nie musi być to nic spektakularnego – zwłaszcza, kiedy czas goni i zamiast 12 tygodni, macie tylko 4. Szybkie osiągnięcie sukcesu pozwoli także zmotywować zespół do dalszego działania.
Kiedy już ustalicie wspólny cel – od razu zabierzcie się do jego realizacji. Z kolei Ty od razu wprowadź metodę kontroli postępów prac nad jego osiągnięciem. W jaki sposób? Przeczytasz o tym w kolejnym punkcie.
Zacznij swoje daily
Daily to skrót od angielskiego “daily huddle”. Sam koncept zaczerpnięty jest z metodyki Agile, która sukcesywnie zyskuje na popularności w firmach IT. To rodzaj codziennej narady, w trakcie której informujemy siebie nawzajem, jak idą prace nad poszczególnymi zadaniami.
Pozwala to na bieżąco kontrolować postęp osiągania zdefiniowanych przez Was celów. Jest to także dobry sposób na interwencję w sytuacji, kiedy jeden pracownik jest przeciążony pracą i potrzebuje pomocy swoich kolegów i koleżanek.
Jak powinno wyglądać daily Waszej firmy?
Wszystko zależy od kształtu Waszej organizacji, a konkretniej – liczebności Twojej załogi. Jeżeli w poszczególnych działach pracuje dużo osób i zorganizowanie codziennego spotkania z całą firmą nie jest możliwe – jest kilka innych sposobów dzielenia się informacjami o postępach prac.
Możesz po prostu postawić tablicę z mazakami w biurze, gdzie pracownicy mogą wpisywać swoje zadania na każdy dzień.
Jeżeli Wasz zespół nie rozrósł się jeszcze do pokaźnych rozmiarów – może to być także narada w formie krótkiego, maksymalnie 10 minutowego spotkania. Dobrą praktyką jest prowadzenie go na stojąco i absolutne unikanie small talku w trakcie. Chodzi o to, abyście czas przeznaczony na naradę wykorzystali możliwie najefektywniej
Jeżeli korzystacie z jakiegoś komunikatora firmowego (np. Slacka) – daily w formie krótkiej wiadomości podsumowującej swoje zadania to także świetny pomysł. Z tego rozwiązania korzysta dział IT oraz dział marketingu w HRnest. Na firmowym Slacku oba działy utworzyły dedykowany kanał do przeprowadzania daily huddle.
Usprawniło to zdecydowanie obieg informacji pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu. Cenimy sobie także możliwość powrotu do poprzednich naszych wpisów i sprawdzenia, ile czasu zajęło nam wykonanie poszczególnych zadań.
Ekscytuj się skalowaniem z całym zespołem
Daj pracownikom znać o planach na skalowanie Waszej firmy. Przedstaw im, do realizacji jakich celów dążycie. Daj im znać, że są oni kluczowym składnikiem Waszego sukcesu. W skrócie – daj poczuć im tę samą ekscytację, którą czujesz Ty, myśląc o skalowaniu firmy!
To także świetna okazja do podzielenia się źródłami wiedzy, z których czerpiesz, przygotowując się do rozwoju biznesu. Dobrym pomysłem może być stworzenie Waszej biblioteczki firmowej, gdzie będzie można podzielić się książkami i przewodnikami dla firm, chcących podbijać kolejne rynki i poszerzać obszar działania.
Innym sposobem jest zebranie materiałów, które Ty i inne osoby zarządzające firmą znajdujecie w internecie i stworzenie firmowej bazy wiedzy. Do tego celu możecie wykorzystać szereg narzędzi wspomagających knowledge sharing w firmach.
Stworzenie ze skalowania ważnego tematu w codziennych firmowych rozmowach pozwoli pracownikom ustawić sobie odpowiednio optykę na codzienne zadania. Może usprawnić też priorytetyzację zadań oraz obudzić poczucie współodpowiedzialności za powodzenie bądź porażkę Waszych działań.
Skalowanie biznesu – od czego zacząć?
Wykorzystując te 4 rady, możesz mieć pewność, że Twoja firma zmierza w dobrym kierunku na drodze do efektywnego wzrostu.
Dzięki nim poczujecie się gotowi do wprowadzenia w życie Waszych zamierzeń i planów. Jeżeli temat skalowania w Twojej firmie coraz bardziej zajmuje Ci głowę – możesz zapoznać się z wpisami na temat optymalnego skalowania biznesu, które znajdziesz na naszym blogu.
Pamiętaj, aby w czasie szybkiego rozwoju Twojej firmy nie dać ponieść się działaniom na gorąco. Dzięki przygotowaniu odpowiedniego planu oraz sukcesywnym i spokojnym wprowadzaniu zmian w sposobie Waszego funkcjonowania, możecie zyskać więcej wartościowych informacji. Przyglądajcie się im, a w razie potrzeby – zmieniajcie swoje założenia. W ten sposób Wasza firma zyska siłę, która napędzi dynamiczny wzrost w odpowiednim momencie.