Według danych z marca 2021 r. – tylko ok. 80% startupów zostaje na rynku po pierwszym roku działalności. Znalezienie się w pozostałych, niechlubnych 20% to wcale nietrudna sprawa. Dlaczego start-upy upadają?
Specjaliści od biznesu wymieniają całą listę możliwych powodów, dla których Twoja firma może nie przetrwać.
W tym tekście znajdziesz 3 z nich, z którymi przyjdzie się mierzyć każdemu właścicielowi startupu, a które niekoniecznie pojawią się w Twojej głowie jako pierwsze, kiedy zaczniesz myśleć nad rozwojem Twojej firmy.
Zbyt mało gotówki na rozwój
Nie ma co się oszukiwać – jeżeli chcesz rozwijać startup, potrzebne Ci są pieniądze.
Nawet najprężniej działająca firma – z ambitnym zespołem, świetnym produktem i dopracowaną strategią – bez odpowiedniego paliwa, w postaci dużej ilości firmowej gotówki, szybko stanie w miejscu.
Dlatego myśląc o rozwoju startupu, w pierwszej kolejności sprawdź, jak wygląda przepływ gotówki w Twojej firmie.
- Ile gotówki wpływa do Twojego biznesu i jak długo zajmuje jej powrót do firmowego portfela?
- Czy są miejsca, gdzie środki firmowe są bezmyślnie trwonione?
- Czy marketing w Twojej firmie działa na tyle dobrze, aby zapewnić stały dopływ nowych, płacących klientów?
To tylko kilka z całej masy pytań, które jako właściciel startupu powinieneś sobie zadać, myśląc o rozwoju firmy.
Brak eksperckiej wiedzy w swojej dziedzinie
Czasami tworzymy biznes, ponieważ chcemy mieć jakieś źródło dochodu. Po prostu. Nie zależy nam na dostarczaniu wartości klientom, a zwyczajnie na zarabianiu pieniędzy.
Czy to złe podejście? Nie zawsze.
Jednak w przypadku specyficznego rodzaju biznesu jakim jest startup – bycie ekspertem w swojej dziedzinie to sprawa kluczowa! Nie możesz zakładać, że Twój produkt będzie interesował szeroką publiczność, skoro nawet Ciebie niespecjalnie interesuje.
Co więcej – oprócz doskonałej znajomości obszaru, w którym działasz, musisz także znać na wylot rynek, na którym funkcjonuje Twoja firma. Tylko w ten sposób znajdziesz odpowiedzi na pytania, które pojawią się w Twojej głowie podczas podejmowania prób rozwoju Twojej organizacji.
Zobacz także: Zrób te 4 rzeczy, zanim zaczniesz skalować swój biznes
Na brutalnej arenie startupów, gdzie każdego dnia setki firm walczy zaciekle o status „jednorożca”, ciężko przetrwać, jeżeli cele
Nieprzemyślane procesy w organizacji
Jeżeli w Twojej firmie jest organizacyjny chaos – skalując ją tylko zwiększysz ten chaos. Procesy nie staną się nagle zorganizowane, jeżeli wśród członków Twojego zespołu od samego początku nie jest kultywowana dyscyplina.
Nawiązując do poprzedniego punktu – o byciu ekspertem w swojej dziedzinie. Jako ekspeci od procesów HR w małych i średnich firmach – możemy podzielić się z Tobą naszymi obserwacjami tej materii.
Otóż – w niemal wszystkich firmach, z którymi rozmawiamy, procesy HR są ogarniane… no właśnie – nie są ogarniane wcale 😉 Czasem te kontrasty są ogromne! Nieraz zdarza się, że firma zajmująca się zaawansowanymi projektami IT czy korzystająca z dóbr najnowocześniejszej technologii, sprawy HR załatwia… na papierze! Borykają się oni więc z mnóstwem bolączek związanych z takim analogowym podejściem do spraw pracowniczych. Najczęstszymi są:
- Brak przejrzystości procesów – nikt nie wie, ile urlopu mu zostało, a rozpatrywanie wniosków urlopowych trwa nieprzyzwoicie długo.
- Tony papierologii – przyjmując każdy wniosek w formie papierowej narażasz się na całe stosy dokumentów do rozpatrzenia w najgorętszym okresie urlopowym. A przecież można by w tym czasie planować rozwój firmy…
- Brak zabezpieczeń danych pracowniczych
Szukają więc rozwiązania, które pomoże im uprościć i usprawnić codzienne obowiązki związane z firmowym HR, a ponadto – zapewni całej organizacji transparentne i bezpieczne narzędzie komunikacji pomiędzy działem HR i zarządem a resztą firmy.
Podobnie sprawa się ma w przypadku innych, kluczowych spraw, bez których prowadzenie firmy nie byłoby możliwe. Warto więc już od samego początku, kiedy to Wasza firma mogłaby się zmieścić w pomieszczeniu na szczotki, myśleć o tym, jak ułatwiać sobie wykonywanie codziennych obowiązków związanych z prowadzeniem firmy.
W końcu niezależność i wizja stworzenia czegoś wartościowego to rzeczy, które skłoniły Cię do zostania przedsiębiorcą, prawda?