Jak być dobrym managerem? Aby dobrze odpowiedzieć na to pytanie, przenieśmy się na chwilę ze świata biura na stadion. Na pewno nie raz zdarzyło Ci się widzieć jakiś mecz w telewizji. Sukcesy piłkarzy, siatkarzy czy koszykarzy mają jeden wspólny element.
Dobry trener.
To właśnie trener odpowiedzialny jest za inspirowanie, wspieranie i motywowanie swoich zawodników, aby wspólnie stworzyli zgodny zespół.
Jeżeli jesteś managerem – dotyczą Cię te same reguły.
Co to znaczy być dobrym managerem?
Bez odpowiedniego zaangażowania z Twojej strony, Twój zespół nie będzie odnosił sukcesów – nieważne, jak ciężko będą pracować poszczególne osoby. Jako manager, Twoim zadaniem jest podejmowanie decyzji, kierowanie i koordynowanie zadań zespołu, a przede wszystkim: otwartość na zmiany i elastyczność w myśleniu.
W poszukiwaniu definicji pojęcia managera, postanowiliśmy sięgnąć do źródeł stworzonych przez autorytety zarządzania. Oto, co udało nam się znaleźć:
Wg Julie Zhuo, autorki książki „The Making of a Manager”:
“Management to głęboko ludzkie dążenie do wzmocnienia innych”.
Peter Drucker – jeden z najwybitniejszych teoretyków zarządzania XX wieku, uważa, że dobry manager to przede wszystkim dobry lider. Ideał przywództwa określa w ten sposób:
Przywództwo jest podniesieniem wizji człowieka do wyższych celów, podniesieniem wydajności człowieka do wyższego standardu, budowaniem osobowości człowieka ponad jej normalne ograniczenia.
Brzmi poważnie, prawda? I dobrze.
Zarządzanie zespołem to niezwykle trudne zadanie – ale nie niemożliwe.
Zanim jednak zapiszesz się na kurs bycia dobrym managerem – przeczytaj ten tekst. Znajdziesz w nim 5 nawyków, które możesz wdrożyć w sposób swojej pracy, aby zostać dobrym (i efektywnym) managerem.
Bierz odpowiedzialność za zadania
Zarządzanie zespołem to miecz obosieczny:
Z jednej strony, to ekscytująca przygoda i bardzo dobry sprawdzian naszych umiejętności zarządzania zespołem.
Z drugiej – ogromna odpowiedzialność. Niewiele osób jest w stanie dobrze radzić sobie w sytuacjach, kiedy dosłownie wszystko idzie nie tak i trzeba ratować sytuację, pracując nieraz ciężej niż reszta.
Zły manager w takiej sytuacji zacznie obwiniać wszystkich wokół, myśląc wyłącznie o zachowaniu swojego dobrego imienia przed przełożonymi i generując niepotrzebny stres (lub nawet konflikty) w całym zespole.
Chcąc zdobyć miano dobrego managera – nieodzowne jest branie pełnej odpowiedzialności za projekty, których podejmuje się Twój zespół.
Co znaczy „pełna odpowiedzialność”?
Przede wszystkim – zapomnij o obwinianiu członków zespołu. To Ty zarządzasz projektem i Twoim zadaniem jest dopilnowanie, aby udało się doprowadzić go do końca.
Po drugie: jeżeli widzisz, że praca Twojego zespołu nie przynosi oczekiwanych rezultatów – jak najszybciej postaraj się zlokalizować przyczynę i opracować rozwiązanie. Nieustanne mierzenie się z problemami to chleb powszedni dobrego managera.
Stawiaj poprzeczkę wysoko
Dobrzy managerowie są blisko swoich zespołów. Czasy, kiedy kierownik siedział w osobnym pokoju, z dala od reszty swoich podwładnych, już dawno (na szczęście) minęły.
Czym więc różni się stanowisko managera od stanowiska szeregowego pracownika?
Ta 1 różnica to sztuka motywacji. Jako manager musisz być mistrzem inspirowania swojego zespołu do zwiększania swoich możliwości z każdym kolejnym projektem. Nie bój się wymagać od swoich pracowników wysokiej jakości pracy. Dopilnuj jednak, że wiedzą oni:
- Jakie cele powinni osiągnąć swoimi działaniami?
- Jakie oczekiwania masz wobec ich pracy?
- Jakich narzędzi mogą użyć, aby ułatwić sobie wykonywanie obowiązków?
Znajdź odpowiedź na powyższe 3 pytania w kolejności, w której je zapisaliśmy. Dobry manager zawsze w pierwszej kolejności informuje pracowników o celach, następnie o swoich oczekiwaniach wobec nich i sposobie weryfikowania postępów do osiągnięcia celu. Na koniec przekaż pracownikom wszelkie niezbędne narzędzia.
Regularnie również kontroluj, czy członkowie Twojego zespołu są zadowoleni ze swoich postępów i zmotywowani do dalszego działania. Oferując pracownikom odpowiednie wsparcie, pokazujesz im, że wspólny sukces całego zespołu traktujesz także jako swój osobisty sukces.
Kluczową kwestią w temacie dbania o dobrostan Twojego zespołu jest również efektywna komunikacja. Co oznacza ten termin dla idealnego managera?
Najpierw słuchaj – potem mów
Wiele poradników efektywnego komunikowania się, na które trafiliśmy przygotowując ten artykuł, przekazuje dużo informacji na temat, jak formułować komunikaty do pracowników, aby przekaz był jasny i efektywny.
Zdecydowanie rzadziej widzi się punkt, który jest prawdopodobnie najważniejszym warunkiem udanego komunikowania się z Twoim zespołem:
Sztuka słuchania.
Jeżeli jesteś liderem, który nie słucha swoich pracowników, ryzykujesz. W pewnym momencie w Twoim zespole zostaną wyłącznie osoby, które nigdy nie mają nic wartościowego do dodania. Jeżeli dodatkowo masz kłopot z przyznaniem racji drugiej stronie i lubisz stawiać na swoim – może to sprawić, że Twoi pracownicy przestaną proponować jakiekolwiek pomysły.
Empatyczne zrozumienie komunikatów, które kierują do Ciebie pracownicy – to kolejny krok na drodze do osiągnięcia statusu dobrego managera. Nawet jeżeli zdarzy się, że zdania Twoje i Twojego pracownika będą kompletnie różne – zaoferowanie zrozumienia może zbudować solidną podstawę do zdobycia zaufania zespołu.
Buduj zespół, do którego chce się należeć
Zadowolony pracownik to dobry pracownik.
Szereg badań wskazuje na ścisły związek pomiędzy poziomem efektywności i zadowolenia pracowników. Dla przykładu:
W Journal of Happiness Studies opublikowano jakiś czas temu badania, w których naukowcy monitorowali poziom zadowolenia 900 000 żołnierzy na przestrzeni 7 lat. Wyniki nie szokują – żołnierze z najwyższym poziomem ogólnego zadowolenia osiągali 4x lepsze efekty swojej pracy niż najmniej zadowoleni z życia koledzy, zdobywając nagrody za zasługi w służbie.
Co najciekawsze – motywowanie pracowników z wysokim poziomem zadowolenia wcale nie miało największego wpływu na efektywność całej grupy. Taki efekt osiągnięto, podnosząc zadowolenie żołnierzy, którzy wcześniej określili jego poziom jako „niezbyt wysoki”. Zamieniając go na „średni” poziom zadowolenia – osiągnięto najlepsze efekty.
Wniosek: „absolutne zadowolenie” jest świetne, ale jeżeli uda Ci się utrzymać zadowolenie pracowników choćby na poziomie „całkiem niezłym” – wykonany został przez Ciebie kawał dobrej roboty!
Zarządzaj przede wszystkim sobą
Thomas J. Watson – amerykański biznesmen, niezwykle ceniony za swoje zasługi w rozwoju firmy z IBM – tak podsumowuje kolejną cechę dobrego managera:
„Nic tak definitywnie nie udowadnia umiejętności w zakresie zarządzania innymi, jak to, w jaki sposób na co dzień ktoś kieruje sobą.”
Nie da się ukryć – promowanie dobrych praktyk to nieodzowna część pracy każdego managera. W raporcie Universum „umiejętność bycia przykładem dla innych” stanowiła jedną z najbardziej poszukiwanych przez pracodawców cech.
Jakie działania możesz wprowadzić, aby niemal od razu poprawić swój wizerunek jako manager?
- Dopilnuj, aby komunikacja w zespole była sprawna i transparentna
- Proś o informację zwrotną – Ty także masz prawo popełniać błędy i wciąż rozwijać swoje umiejętności. Dzięki regularnym rozmowom z pracownikami możesz w każdej chwili dowiedzieć się, jakie obszary Twojej pracy da się jeszcze poprawić.
- Używaj aplikacji i narzędzi, pomagających w zarządzaniu codziennymi obowiązkami managera
- Usprawnij planowanie pracy w zespole, dzięki kalendarzowi urlopów i dni wolnych, z których korzystają Twoi pracownicy.
Z dobrym managerem dobrze się pracuje
Każdy manager ma swój własny, unikalny styl zarządzania – ty także nie musisz porzucać całkowicie swoich dotychczasowych zwyczajów pracy w zespole. Jednak wdrożenie kilku usprawnień w komunikacji, ustalaniu celów i stworzeniu odpowiedniej atmosfery pracy sprawi, że Twój sposób zarządzania zacznie wyróżniać się z tłumu.