Close
Szukaj
Close this search box.

Co (tak naprawdę) oznacza skalowanie firmy?

Często słyszysz, że Twój biznes powinien się skalować i… nie wiesz do końca co to oznacza?

Nie martw się – przygotowaliśmy dla Ciebie łatwe do zrozumienia wytłumaczenie terminu „skalowanie biznesu”. Co to jest i czym różni się od zwykłego rozwoju firmy?

Skalowanie firmy vs. Rozwój biznesu – czy to jest to samo?

Wbrew pozorom – skalowanie i rozwój firmy nie są tym samym.

W teorii prowadzą do tego samego, czyli wzrostu biznesu. W praktyce jednak mówimy o dwóch zupełnie różnych sposobach interpretowania pojęcia wzrostu oraz odmiennych drogach do jego osiągnięcia.

W przypadku skalowania – cały proces jest strategicznie zaplanowany i nastawiony na zwiększeniu przychodów w tempie znacznie przewyższającym wzrost kosztów.

Z kolei rozwój firmy to zwiększenie poziomu przychodów przy jednoczesnym poszerzanie zasobów firmy.

Najprościej mówiąc – jeżeli na koncie Twojej firmy jest coraz więcej pieniędzy, których nie musisz wydawać, np. na utrzymanie się na swoim rynku – mamy do czynienia ze skalowaniem.

Kiedy biznes jest skalowalny? Etapy rozwoju biznesu

Być może wpadł Ci już kiedyś w oko poniższy wykres:

4 etapy prowadzenia biznesu

Przedstawia on cykl życia biznesu. Składa się on z 4 etapów:

  • Faza wstępna – sam początek Twojej drogi jako przedsiębiorcy. Charakteryzuje się niskim poziomem sprzedaży, wysokimi kosztami i niewielkim zyskiem.
  • Faza wzrostu – Twoja sprzedaż zaczyna wzrastać, a koszty nie pochłaniają całej zarobionej gotówki. Zaczynasz czerpać pierwsze realne zyski z firmy.
  • Faza dojrzałości – sprzedaż utrzymuje się na względnie stałym poziomie, zapewniającym Wam możliwość czerpania wysokich profitów ze swojej działalności. Pod koniec tej fazy, poziom sprzedaży wypłaszcza się, by następnie zacząć spadać.
  • Faza spadku – poziom sprzedaży spada, ale nie zmniejszają się koszty związane z prowadzeniem firmy. W rezultacie spada poziom zysków, które możesz czerpać ze swojego biznesu.

W trakcie którego etapu Twoja firma powinna rozpocząć skalowanie?

Na samym początku, kiedy Twoja firma dopiero rozgląda się po rynku, na którym chce znaleźć swoje miejsce, myślenie o skalowaniu można traktować raczej w formie przyjemnych fantazji, napędzających Was do działania.

Najlepszym czasem do rozpoczęcia strategicznego planowania działań skalujących jest druga faza cyklu życia biznesu – faza szybkiego wzrostu. Wtedy bowiem dysponujecie już realnymi zasobami, które można przeznaczyć na działania zwiększające siłę waszego rażenia.

Zobacz też: 4 bariery, które powstrzymują Twój biznes przed wzrostem

Z kolei faza dojrzałości może być zbyt mało motywująca do postawienia sobie ambitnych celów. Dość łatwo wtedy wpaść w myślową pułapkę: „jeżeli coś działa, nie wolno tego psuć”.

Faza spadku to również nie najlepszy moment do planowania skalowania biznesu, ponieważ w tym momencie możecie nie mieć już wystarczającej ilości czasu na przemyślenie wszystkich decyzji i część z nich wykonać ad hoc. A lekkomyślność to jeden z największych wrogów mądrego skalowania firmy.

Czy każda firma może (i powinna) się skalować?

Zacznijmy od tego, że na pewno każda firma może się skalować. Zasady, którymi należy się kierować w tym procesie są niezwykle elastyczne i uniwersalne, dzięki czemu bez trudu dopasujesz je do swojej firmy.

Ważniejszym pytaniem jest: „czy moja firma powinna się skalować?”

Odpowiedź nie jest w tym wypadku jednoznaczna. Jeżeli myśl o dynamicznym wzroście Twojej firmy jest dla Ciebie ekscytująca, a sama firma dysponuje odpowiednimi zasobami pieniędzy i mocy przerobowych – decyzja o rozpoczęciu skalowania biznesu może być jedną z najlepszych, podjętych przez Ciebie jako CEO.

Jeżeli jednak temat ten wydaje Ci się być skomplikowany i nie masz przekonania, czy Wasza firma gotowa jest realizować ambitne zadania związane ze skalowaniem – prawdopodobnie jeszcze nie nastąpił odpowiedni moment.

Zobacz też: 4 rzeczy, które musisz zrobić zanim zaczniesz skalować biznes

Mimo, iż proces skalowania to bardzo dynamiczny czas w życiu firmy – decyzja o jego rozpoczęciu nie może być podjęta z dnia na dzień. Okazać się może bowiem, że Wasz zapał szybko zostanie zweryfikowany przez rzeczywistość, a Wasze starania spalą na panewce. Żeby oszczędzić sobie rozczarowania i nie zrazić się do samej koncepcji skalowania, zdecydowanie lepiej jest najpierw dobrze przemyśleć, czy Wasza firma jest już gotowa do szybkiego wzrostu.

Jak skalować swój biznes?

Swoją przygodę ze skalowaniem możesz zacząć od naszego bloga! Zebraliśmy tutaj mnóstwo informacji, które pomogą Ci w podjęciu działań przygotowujących Twój biznes do prężnego rozwoju.

Sprawdź wszystkie teksty na blogu HRnest o skalowaniu biznesu.

Z HRnest firmy mają więcej czasu na rozwój.

Średnio przybywa 20 nowych osób w ciągu pierwszego roku!